Dag 3 t/m 6 - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Niels en Mandy Hakkel - WaarBenJij.nu Dag 3 t/m 6 - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Niels en Mandy Hakkel - WaarBenJij.nu

Dag 3 t/m 6

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels en Mandy

08 Juni 2014 | Brazilië, Manaus

Dag 3

De dag erna mochten we “uitslapen”. 9U vertrek vanauit het hotel. Dit was de dag dat alle spullen die de afgelopen dagen gecheckt waren afgebroken en ingepakt zouden worden om met ons mee in het vliegtuig te gaan naar Cuiaba. Om 14 strak stond dit gepland en dat gebeurde dan ook. Met een beetje doorwerken was alles wat we mee zouden nemen naar het volgende stadion ingepakt en werd door ingehuurde locals in de vrachtwagen gepakt.

Hierna kregen we nog een klein tourtje door het stadion met de volledige route die de spelers afleggen van busaankomst tot de opkomst op het veld. Zo konden we kijken of het qua camera route haalbaar was, het licht over goed was enz.
Bij terugkomst op het TV compount bleek mijn en nog iemand tas open te staan die we in de regiekamer hadden achter gelaten. Vreemd, maar er bleek in eerste instantie niks te missen. Laptop, portemonee, paspoort alles zat er nog in. Tot we in het hotel toch maar eens keken of er misschien geld weg was... En ja hoor, bij mij miste 200 Real, wat zo'n 80 Euro is, en bij mijn collega 100 Real. In principe kan er niemand vreemd het TV compound opkomen dus moest het wel iemand zijn die daar aan het werk was. Maarja... ga dan nog maar eens iemand aanwijzen. Te laat! We hebben het gemeld en ze vonden het natuurlijk heel erg dat dit gebeurd was blablabla... Het blijkt dat zelf op ons eigen terein de spullen niet veilig zijn. We hebben kluisjes voorgesteld maar dit is nog maar afwachten of dit ook gaat gebeuren, want dan moet het natuurlijk ook in de andere 8 stadion.

's Avonds nog een klein biertje in de hotelbar en naar bed. Eerst nog even de rekening van de afgelopen dagen bij de receptie afrekenen. Ook hier proberen ze je aan alle kanten te naaien. Er stonden sowieso te veel bierjtes op mijn kamer en ook 3 dieetrepen... Ik weet dat ik ze kan hebben maar geloof me, deze heb ik niet genomen! Na veel gecommuniceer tussen onze reisleidster die Braziliaans is, is het toch goed gekomen.

Dag 4
De volgende dag vertrokken we om 8u vanauit het hotel naar het vliegveld om te vertrekken naar Cuiaba. De vlucht duurde zo'n 2 uur, maar door het tijdsverschil van een uur was het op ons horloge maar een uur. Prima vlucht over de mooie binnenlanden van Brazilië.
Bij aankomst op het vliegveld stond de bus naast het vliegtuig al klaar en konden we als echt VIP's de douane overslaan en meteen instappen om naar het TV compound hier te gaan.
Het is dan maar 2 uurtjes vliegen maar het scheelt dan wel ook meteen 15 graden! Overdag is het hier zo'n 32 graden en 's avonds daalt het niet verder dan een graad of 27. Heerlijk! Eindelijk een beetje dat vakantiegevoel.

Op het tv compound konden we nog niet veel doen omdat de spullen uit ons vliegtuig en de spullen uit Belgie er nog niet waren. Dus kregen we eerst weer een rondleiding door het stadion en ook hier was het weer een beste bouwput! Dus maar op naar het hotel om de volgende dag vroeg te beginnen met de bouw. Helaas was het niet zo'n best hotel als in Curitiba. Slechte airco en ook het wifi wilde niet meewerken. Dus goed contact met Mandy zat er helaas ook niet plus dat zij naar Pinkpop ging en dus ook niet alle tijd had... Jammer maar komt vast goed in Manaus!
We gingen op zoek in de buurt om wat te eten maar heel veel was er niet te vinden. Na een tijdje lopen wilde we bijna omdraaien tot we vlees roken... En daar stond hij, een grote BBQ buiten op straat met wat plastic stoeltjes! Vlees bakken kunnen ze hier wel dus zijn we hier maar gaan eten (zie foto's).

De volgende dag zoals gezegd gingen we alles bouwen want het materiaal was inmiddels bij het stadion aangekomen. Gelukkig was het de warmste dag in weken (zo'n 35 graden). Maar dat maakte niks uit want eindelijk konden we echt wat doen. Aan het einde van de dag waren we een heel eind klaar met alles bouwen en testen. Dus netjes rond 19u weer terug naar het hotel om weer vlees van de BBQ te gaan eten! Nu waren we met het dubbele aantal personen van de dag ervoor want iedereen had wel door waar het lekker was. De volgende dag zouden we om 9u vertrekken uit het hotel om te vliegen naar Manaus dus redelijk op tijd in bed.

Dag 5
De vlucht naar Manaus zou zo'n 3,5 uur duren. Gek eigenlijk, in die tijd zit je bij ons ver in Spanje... Geeft een beetje aan wat de afstanden zijn. De binnenlandse vluchten zijn hier echt net bussen. We moesten nog even stoppen in een andere stad om mensen in en uit te laten stappen. Wij bleven zitten en gingen even later door naar Manaus. Manaus ligt in de Amazone en hier vlogen we dan ook overheen vlak voor de landing. Echt heeeel erg mooi! De rivieren en regenwoud zijn van boven echt prachtig (zie foto's). De luchtvochtigheid in Cuiaba was zo'n 60% wat al best hoog is dachten we...Hier in Manaus ruim 90%! Zweten dus!
De afgelopen dagen waren we dus alleen met de keystaff van ons team (zie foto's) en vandaag zouden we kennis gaan maken met de rest van ons team die hier al 2 dagen waren. (om niets te doen want de spullen waren er niet, kabels defect enz. enz) Gelukkig hadden ze de dag dat wij aankwamen wel het materiaal en waren ze een behoorlijk eind opgeschoten met de bouw. Zoals ik zei was het er erg vochtig en ook de temperatuur was weer niet mis... weer zo'n 35 graden maar een gevoelstemperatuur van 45!
We kregen eerst zoals we ondertussen gewend waren een tour door het stadion. Dit stadion was toch wel de beste tot nu toe qua hoe af het was. Ik als insecten liefhebber was ook meteen helemaal op mijn plaats. Kakkerlakken zo groot als een pakje sigaretten, vlinders van 15 cm en wespen in overvloed. Was al bang dat het niet meer zou komen...
Omdat we vrij laat op het tv compound waren konden we niet veel doen en zijn naar het hotel gegaan. Gelukkig was het weer zoals in Curitiba een Mercure hotel met uitstekende kamers (zie foto's) en is het internet beter. Meteen al toen we vanaf het vliegveld met de bus naar het hotel reden leek Manaus een leuke stad te zijn. Dat moesten we maar eens gaan ontdekken dus! Gelukkig waren er nu ook wat Nederlanders in ons team. 2 assistenten en 2 mede shaders. Communiceert toch net ff wat lekkerder. Zij waren de avond ervoor ook al even de stad in geweest en wisten dus wel een paar leuke eet en drinktentjes te vinden. Dus wij met de taxi naar Manaus downtown. Als Mandy hier naar toe komt zal dit de eerste stad zijn die we gaan bezoeken. Kan niet wachten! Heerlijk vis gegeten op een groot plein (zie foto's) en daarna nog wat biertjes bij een tentje waar iedereen buiten op straat staat om een live bandje. Bij terugkomst in het hotel nog even aangesloten bij de Belgische collega's die nog aan unne pint stonden op het dak van het hotel. Hier is het zwembad en hadden we een prachtig uitzicht (zie foto's).

Dag 6
Uiteraard vertrokken we weer op tijd. Half 9 met de bus om voor het eerst met het complete team te werken waar we de komende 3 weken mee zullen reizen. We kregen van de Belgische projectmanager Antoon een korte uitleg en ook van onze Braziliaanse productioneel manager (reisleidster) Fernanda. Hier werd ik ook voorgesteld aan de rest van de ploeg en werd verteld dat ik zo met de shaders nog wel even een praatje zou houden... Was bij niets van bekend maar ok het moet maar. We zijn in totaal dus met 8 shaders. 3 Nederlanders, een Italiaan, een Jordanees en 3 Belgen. Dus na mijn briefing in mijn fantastisch technisch engels een verdeling gemaakt over wie wat ging doen. Het leek iedereen het beste als ik het overzicht zou bewaren en lekker binnen in de airco bleef zitten. Vond ik ook! ;-)
Om 14u was alles wel getest en hadden we eigenlijk niet zoveel meer te doen dus hadden we zowaar een middag vrij! Het werd nog mooier want ook morgen is er niet zoveel te doen dus zelf een hele dag vrij! Vanmiddag zijn we lekker even wat op een terrasje wat gaan eten en water ingeslagen voor onze tocht van morgen. Dan gaan we namelijk met ons hele team (zo'n 30 personen) de Amazone rivier op om de jungle vast te verkennen voordat Mandy en ik er samen heen gaan. 8U vertrekt de bus naar de haven en om 9 uur de boot waarna we als het goed is weer rond 16u terug zijn. De foto's en verhalen van deze trip zien jullie hier zo snel mogelijk!

Tot snel dus!
Niels

• 10 Juni 2014 - 12:28

Hans:

Het lijkt tot nu toe wel een vakantietrip maar dat zal wel niet. Kijk uit voor de pyranja's .vingers binnen houden. Gr. Pa en ma

• 14 Juni 2014 - 16:02

Riet V BLOKLAND:

hALLO nIELS. aLLES NAAR WENS,HIERWEL. Heb voetbal bij je vader en moeder gekeken. Ze moeten het wel volhouden, ik ben benieuwt groetjes. uit Hank.

• 27 Juni 2014 - 14:05

Arlien Hakkel:

Hoe is het ermee ? Gelukkig zit het er bijna op en kan je lekker vakantie gaan houden die je echt verdiend hebt !!! geniet ervan zou ik zeggen . groetjes van ons.