Vakantie dag 1 t/m 5 - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Niels en Mandy Hakkel - WaarBenJij.nu Vakantie dag 1 t/m 5 - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Niels en Mandy Hakkel - WaarBenJij.nu

Vakantie dag 1 t/m 5

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels en Mandy

04 Juli 2014 | Brazilië, Salvador

Dag 1
Ik begin vol volle moed weer met de dagen boven mijn verslagen te zetten… Kijken of het nu wel lukt :-)
Op 29 juni hadden we om 11u vanaf het hotel in Curitiba een auto van HBS naar het vliegveld. Om 13u ging mijn vlucht naar Sao Paulo waar ik dan eindelijk Mandy weer zou zien. Door een klein rekenfoutje met het tijdsverschil was Mandy een dag eerder al in Sao Paulo aangekomen. 1 nachtje alleen en dan samen.
Rond 16u was ik in ons eerste hotel waar we nog 1 nacht zouden blijven. Heel gek eigenlijk om elkaar na een maand weer te zien! Maar leuk! Al snel was het weer als vanouds. Lekker op tijd naar bed om de volgende dag naar Salvador te vliegen!

Dag 2
Om 13u ging onze vlucht dus rond 11u de taxi naar het vliegveld. Na 2.5 uur vliegen waren we dan. Nu kon de vakantie pas echt beginnen! Eerst even opfrissen en de stad in. Het oude centrum van Salvador is het absoluut het mooiste gedeelte van de stad dus wij daarheen natuurlijk. De hele stad staat uiteraard in het teken van het WK. Overal dan ook voetbal supporters van een wedstrijd die hier al gespeeld is of die nog moet komen. Leuk sfeertje! Een groot plein wat helemaal verbouwd is, straten versierd en overal in de smalle straatjes tafels en stoeltjes waar bij een klein tv-tje tijdens het eten en drinken voetbal gekeken werd. Na de overwinning van de Duitsers gezien te hebben een leuk restaurantje opgezocht en heerlijk gamba’s in gele curry/ kokosmelk met rijst gegeten terwijl de Braziliaanse drumbandjes door de kleine straatjes liepen. En wederom…op tijd naar bed!

Dag 3
Mandy zat nog lekker in haar jetlag dus veel te vroeg wakker! Ik zat in mijn ritme van een uurjte of 7 wakker worden dus we waren er vroeg bij. Na het ontbijt wilde we naar een oud fort wat in de haven van Salvador ligt. Na een beste taxirit daar aangekomen en bleek het fort al 3 jaar dicht te zijn voor publiek… haha. Bedankt internet ;-)
Downtown Salvador word gescheiden door een een grote rotswand van het bovenliggende gedeelte. Met een lift uit 1894 (geloof ik) kun je 72 meter hoger makkelijk naar het oude centrum komen. Boven aangekomen eerst nog even genoten van het mooie uitzicht over de haven en zee en daarna gaan kijken wat hier boven te doen was. Al snel kwamen we er achter dat we de avond ervoor hier nog waren maar net even niet ver genoeg gelopen waren om dit al te weten.
Even een terrasje hier, een Subwaybroodje daar, en een ijsje zijn we een ander straatje ingeslagen. Geen toeristen meer maar een winkelstraat en een soort van permanente markt met alleen maar locals. Dat is wel het nadeel van hier op vakantie zijn tijdens het WK… Je ziet ze overal die supporters en het geeft dus niet echt de indruk dat je in een land als Brazilie zit. Dat hadden we nu wel. Hier even een terrasje gepakt en toch maar weer terug naar de oude stad waar het krioelde van de Belgen want die speelde die dag in Salvador tegen USA… Geen Belgen meer… Die waren natuurlijk naar het stadion!
Het plan was om samen met de Belgen in de stad te kijken maar dat viel dus tegen. Dan maar naar het FIFA FanFest aan de andere kant van de stad. Daar meer kans op Belgen. We kwamen aan toen de wedstrijd begon en het was niet normaal druk! Misschien wel een kilometer lange rij om nog het terrein van het FanFest op te komen… Goed dat we het weten als Nederland speelt maar nu ff niet. Dus maar in een restaurant naast de ingang de wedstrijd gekeken en meteen lekker gegeten.

Dag 4
Een relax dagje! Eerst ’s morgens lekker rustig aan in het hotel gedaan en daarna naar het strand gegaan. Niet heel touristisch maar lekker tussen de locals. stoeltje, tafeltje, parasolletje prima! Af en toe even een koele duik in de golven nemen en weer bakken. Na een tijdje hoor ik een bekende stem en staat er een oud collega van United voor me! Die zitten nu natuurlijk hier omdat Nederland zaterdag hun wedstrijd hier in Salvador speelt. Hij zat met nog een stuk of 10 collega’s een meter of 20 verderop aan een biertje. We hadden net eten besteld dus na dit gehad te hebben zijn we er nog even bij gaan zitten. Gezellig!
’s Avonds zijn we naar de enorme shoppingmall, die op loopafstand van ons hotel ligt geweest heb hebben hier van het Thais/ sushi buffet gegeten, nog wat water, cola en biertjes voor op de kamer gehaald en lekker verder gaan ontspannen op de kamer!

Dag 5
Poging 2 om naar een fort te gaan. We hadden wat rond gevraagd wat leuke wijken zijn in Salvador en eigenlijk kwam er iedere keer het oude centrum uit. Dat kennen we nu wel en daar gaan we de volgende dag al heen om de wedstrijd van Brazilie te kijken. Salvador is de stad van muziek en dans dus waar kunnen we dat vinden!? In de wijk “Rio Vermelho” zou het te doen zijn. Maar wel ’s avonds pas. En dus naar het fort wat in het zuidwesterlijkste puntje van Salvador ligt. Dit bleek bij het FunFest te zijn maar hadden we vorige keer net niet kunnen zien door de drukte. Nu konden we meteen ons plekje bepalen waar we het grote scherm tijdens de wedstrijd van zaterdag het beste konden zien.
Het fort was interessant, liet veel zien over de slavernij en dat ene meneer Nassau in de 17e eeuw ook nog 2 keer heeft geprobeerd Salvador in bezit te krijgen, maar zonder succes. Nog even helemaal naar boven geklommen voor een mooi rondje met uitzicht om de vuurtoren die in het midden van het fort staat. Hierna nog even lekker wat gedronken aan de boulevard en toen een taxi gepakt naar de “muziek” wijk Rio Vermelho.

Hier gedropt door de taxichauffeur die vond dat we hier moesten zijn. Een markt aan het strand. Maar we wilde de gezelligheid en muziek! Na een tijdje lopen en op de kaart uitvinden waar we eigenlijk liepen kwamen we erachter dat het een heel klein wijkje was en helemaal niet zo mooi. Veel stille straatjes die je beter kunt vermijden en alle leuke eettentjes hebben we even gemist denk ik. Maar uiteindelijk wel bij een mooi restaurantje beland. Er kwam muziek uit de speakers dus dat was ook gelukt! Prima pizza en caesarsalade gegeten. Hierna wilde we nog even teruglopen naar een groot terras wat we ’s middags al gezien hadden. Daar was nu misschien wel live muziek. Maar door mijn vrouwelijk richtingsgevoel liepen we precies de andere kant op en kwamen we aan een 10 baans weg uit waar we toch maar een taxi terug naar het hotel hebben gepakt!

Tot zover de eerste 5 dagen van onze trip in Brazilie! De foto's volgen nog maar het internet is te traag hier!

x Niels & Mandy

• 04 Juli 2014 - 20:17

Arlien Hakkel:

jullie zijn zeer actief bezig met de nodige uitjes! Geniet er maar lekker van.

• 05 Juli 2014 - 09:26

Hans:

klikt allemaal heel gezellig.
    veel plezier vanavond.